Isnin, 14 Mei 2012

TiPs MemIlih TadikA / Taska

MinGGu 7

Kini,, makin banyak yg kita dengar tentang penderaan kanak-kanak samada di rumah mahupun di tadika. Pada minggu ini, sy ingin berkongsi tips2 yang perlu diambil berat oleh ibu bapa mahupun guru tadika sebelum memilih tadika utk anak-anak..tadika/ taska yang mahal tidak semestinya bagus..yg penting selidik dahulu sebelum mendaftar..

Tips pemilihan tadika:

  1. Pastikan tadika yang dipilih mempunyai lesen dan telah berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat. kebanyakan tadika hari ini tidak mempunyai lesen yang sah dan ini boleh membawa masalah kepada kita.
  2. Perhatikan persekitaran dan tahap keselamatan di tempat tersebut. Pastikan pagar sentiasa dikunci, mempunyai pintu, tangga kecemasan. Hanya rumah banglo dan corner lot sahaja yang dibenarkan untuk dibuat tadika. Internediate house adalah dilarang.
  3. Perhatikan siapa yang bakal mengasuh/ mengajar anak anda. pastikan pakaian dan akhlaknya baik.
  4. Ibu bapa mesti mempunyai dan menyimpan no telefon guru/ pengasuh dan sentiasalah bertanyakan tentang keadaan anak-anak.
  5. Pastikan tadika/ taska yang Islamik dan bagus dari segi P &P.
  6. Pastikan makanan yang disediakan adalah berkhasiat.
  7. Sentiasa bertanyakan antara ibu bapa lain sebelum menghantar anak ke tempat tersebut. Tanyakan tentang pengasuh, kebersihan, keselamatan dan lain-lain. 
  8. Sekiranya anak-anak tidak mahu pergi ke tadika @ merungut, pastikan ibu bapa selidik hal tersebut bagi mengelakkan sebarang bencana timbul. 
    


Tiada ulasan:

Catat Ulasan