Ahad, 22 April 2012

KemaTiaN iTu PaSti

Minggu 5


       Bismillahirrahmanirrahim..pada mggu ni sy ingin kongsikan 1 berita yg sangat menyedihkan terutama kepada wrga Pendidikan Awal Kanak-kanak (PAKK) sendiri. Pada 21 April 2012, berlaku satu kejadian tergempar yang mana telah berlaku kepada junior PAKK semester 4 iaitu kematian. Arwah dikatakan telah terjatuh dari bangunan E-Learning UPSI antara pukul 5-6 petang. Walaupun sy tidak mengenali arwah tetapi sy begitu sedih  apabila pelbagai spekulasi yang dibuat telah mengaibkan arwah. Memang ramai yang ingin tahu cerita sebenar tetapi apabila terlalu bnyak spekulasi yang dibuat telah menyebabkan fitnah yg besar kpd arwah..nauzubillah. Marilah kita bersangka baik kepada arwah. Biarlah kejadian yang berlaku hanya arwah dan Allah sahaja yg tahu. Kita sendiri pn masih tidak tahu bagaimana bentuk kematian kita. Adakah dalam keadaan baik atau buruk. Wallahula'alam.

      Sebelum ini heboh tentang kematian yang meragut 2 siswi UPSI akibat kemalangan di Kedah. Kini, junior PAKK pula yang terlibat. Semester ini memang cukup memberi peringatan kepada saya yg slalu saja alpa dengan dunia semasa. Sy ada terbaca satu status kwn sy di FB yg mengatakan "BEGITU RAMAI ORANG YANG BERSEDIA UNTUK KAHWIN DIUSIA MUDA TETAPI BERAPA RAMAI YANG BERSEDIA UNTUK MATI DIUSIA MUDA". Kata2 ini sangat mencengkam hati sy. Sy cukup 'terasa' dengan kata2 tersebut kerana sy sedar sy juga sperti itu. Kadang2 dunia ini sering melalaikan diri kita. Nk solat 5 waktu pn terkejar2 sedangkan solat hanya mengambil masa lebih kurang 5 minit sahaja. Kalau dihitungkan, kita hanya mengambil masa 25 minit sahaja daripada 24 JAM sehari. Kita terlalu taksub dengan hal2 dunia shinggakan kita lupa tentang dunia yg kekal iaitu akhirat.

       Apabila memikirkan kematian, pasti kita akan merasa takut. Entah bila ajal kita akan menjemput. Tengah tidur kah? Tengah makan kah? Tengah melayari FB kah? Tengah berjalan kah? dll. Sy pernah terbaca tentang 1 artikel yg bertajuk "100 hari sebelum kematian". Artikel ini berkisar tentang tanda2 100 hari sebelum kematian kita. Antaranya pusat akan menjadi sejuk menjelang waktu asar, terlihat malaikat maut secara sedar atau tidak sedar, telinga menjadi layu/jatuh dan sbgnya. Dalam artikel ini, pengarang mengkelaskan tanda2 ini dalam bentuk 40 hari, 7 hari, sehari sebelum kematiaan dll. Artikel ini sgt berguna sbg peringatan kpd diri kita sendiri. Artikel ini sy baca kt FB. Tetapi sy ingin kongsikan sedikit disini. Smoga menjadi pedoman buat diri saya sendiri dan kita semua. SESUNGGUHNYA KEMATIAN ITU PASTI MENEMUI KITA.

       Sy bukan ingin bercakap alim tetapi cukuplah perkara ini menjadi ikhtibar kepada diri sy sendiri untuk menjadi yg lebih baik. "Ya Allah, Engkau ampunkanlah dosa2 besar dan kecilku di dunia dan diakhirat. Matikanlah aku dalam iman dan golongkan lah aku dalam golongan orang2 yg beriman..aminnyarrabbala'alamin..". Maafkan sy sekiranya nukilan sy kali ini banyak kesilapan sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah dan yg lemah itu dtg dari diri sy sendiri. Wassalam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan