Sabtu, 31 Mac 2012

Taska @ Tadika

Minggu 2


Setiap orang pasti punya impian masing2...tapi,,apa yg paling mnarik apabila mempunyai impian untuk membuka sebuah taska @ tadika sendiri atau kedua-duanya skali..apabila sudah ada asas awal kanak-kanak maka lagi mudah untuk mencapai impian tersebut...setiap kejayaan pasti ada pengorbanan..begitu juga apabila ingin memiliki tadika sendiri..

Bersusah2 dahulu,,bersenang2 kemudian...ini pepatah yang WAJIB dipegang oleh seorang pengusaha tadika..bukan senang untuk menjadi pengusaha tadika. Untuk memulakan sesuatu perniagaan, kita harus persiapkan diri dengan semangat yang cekal, sentiasa bersabar dan berusaha bersungguh2. Sudah banyak kali saya terbaca tentang pengusaha tadika yang gulung tikar. Kenapa keadaan ini berlaku? Bagaimana untuk mengatasinya? Disini ada beberapa panduan untuk membuka tadika sendiri.


  • Minat yang mendalam. Pengusaha yang tidak mempunyai minat terhadap kanak-kanak adalah SANGAT TIDAK SESUAI untuk membuka perniagaan tadika. Pengusaha yang tidak berminat dengan kanak-kanak dan hanya memetingkan keuntungan semata-mata tidak layak untuk membuka sebuah tadika.
  • Pengusaha tadika perlu mempunyai pengetahuan yang cukup untuk membuka tadika. Memulakan perniagaan tanpa pengalaman boleh menyebabkan perniagaan musnah. Kebanyakan pengusaha tadika di Malaysia mengatakan, individu yang ingin memulakan perniagaan mesti mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam bidang awal kanak-kanak. Tidak semestinya perlu memegang Phd dalam jurusan awal kanak-kanak tetapi sekadar mempunyai pengalaman mengajar atau mengasuh kanak-kanak. Contohnya, bekerja di tadika @ taska lain sekurang-kurangnya 3 tahun sebelum memulakan perniagaan sendiri.
  • Modal yang mencukupi. Pengusaha mesti mempunyai modal yang mencukupi untuk memulakan perniagaan. Modal ini boleh diperoleh melalui simpanan peribadi ataupun memohon pinjaman bank. Tambahan pula, kerajaan sekarang semakin menggalakkan usahawan membuka tadika sendiri dengan menyediakan geran berjumlah RM 10,000. Ini satu peluang yang baik. Namun demikian, adalah lebih baik sekiranya pengusaha menggunakan simpanan peribadi berbanding pinjaman bank. Walaupun modal sedikit tetapi pengusaha boleh memulakan perniagaan secara kecil-kecilan dan apabila sudah berjaya barulah lakukannya secara besar-besaran. Bak kata pepatah, susah2 dahulu senang2 kemudian.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan